Afvallen in of na de overgang lastig? Niet met deze tips

Veel vrouwen komen tijdens of na de overgang een paar kilo’s aan. Dit komt deels door het ouder worden: je hebt dan wat minder eten nodig. Daarnaast hebben ook de hormonale veranderingen invloed op je gewicht én op je figuur. Hoe voorkom je dat je ineens veel aankomt in deze periode? En hoe val je af, als je door de overgang toch te veel bent aangekomen?

Waarom kom je aan tijdens de overgang?

Ongeveer vanaf je vijftigste heeft je lichaam wat minder energie nodig. Naarmate je ouder wordt, verbruikt je lichaam namelijk meestal wat minder energie. Dit komt omdat je (ongemerkt) wat minder gaat bewegen en/of omdat je spiermassa afneemt. Als je eet- en beweegpatroon hetzelfde blijft, kom je waarschijnlijk langzaam wat aan.

Hormonale veranderingen

Ook hormonale veranderingen kunnen invloed hebben op je gewicht. Tijdens de overgang daalt de hoeveelheid oestrogeen en progesteron. Door de aanmaak van minder oestrogeen, slaat je lichaam wat meer vet op. De afname van progesteron kan je schildklier vertragen, waardoor je sneller aankomt.

Door oestrogeen verandert ook je vetverdeling en kan je lichaamsvorm veranderen. Bij veel vrouwen ‘verschuift’ het lichaamsvet zich vaak van de dijen en heupen meer naar de buik en taille. 

Tips om af te vallen in de overgang

Gewichtstoename tijdens de overgang (of menopauze) kan voorkomen worden door een gezonde levensstijl aan te nemen. Het is hierbij niet alleen belangrijk om gezond te eten, maar ook om meer te bewegen.

  • Eet minder suikers en snelle koolhydraten. Kies in plaats hiervan voor trage koolhydraten, deze verzadigen langer. Trage koolhydraten vind je bijvoorbeeld in volkoren producten en peulvruchten.
  • Eet voldoende eiwitten, die dragen bij aan het behoud van je spieren en geven je een verzadigd gevoel. Eiwitrijke producten zijn bijvoorbeeld kipfilet, magere yoghurt, eieren en peulvruchten.
  • Eet voldoende vezels, deze geven je ook een verzadigd gevoel en zijn belangrijk voor een goede spijsvertering. Volkorenproducten, peulvruchten, groenten en fruit zijn vezelrijk.
  • Vermijd vetten niet, maar kies voor producten met gezonde vetten, zoals noten, avocado, vette vis en (olijf)olie. Hierbij geldt wel: eet deze producten met mate. Dat deze vetten gezond zijn, betekent niet dat je er niet van kunt aankomen.
  • Drink voldoende, het liefst water. Thee, koffie en light frisdranken (suikervrij) zijn ook een goede keuze. Lees hier meer over in ons artikel Gezondste dranken top 10.
  • Drink minder alcohol, je lichaam kan hier steeds minder goed tegen.
  • Ga meer bewegen, het liefst een uur per dag. Hiervoor hoef je niet perse naar de sportschool: wandelen, fietsen of zwemmen zijn bijvoorbeeld ook goede opties.
  • Zorg voor voldoende ontspanning en voorkom stress.

Gezonde leefgewoontes zijn belangrijk voor iedereen. Het gaat hierbij niet alleen om goede voeding, maar ook om voldoende beweging en een gezonde mindset.

Auteur: Floor Gielen

Bronnen: Voedingscentrum: Gezond gewicht voor 50-plussers, Voedingscentrum: Moet ik anders gaan een na de overgang?, Weight Watchers

Pagina laatst aangepast op 27 juni 2019


Gerelateerd