Afkickverschijnselen: stoppen met roken

Een van de grootste obstakels waar mensen tegenaan lopen wanneer zij willen stoppen met roken is afkickverschijnselen. Stoppen met roken is dan ook geen eitje. In Nederland rookt ongeveer 25% van de bevolking, waarvan 75% dagelijks rookt. Een dagelijkse roker rookt gemiddeld zo’n tien sigaretten per dag. Dat is niet niks! Zeker aangezien de gevolgen van roken nadelig zijn voor je gezondheid: roken is bewezen slecht voor (onder andere) je gebit, longen, hart, huid en conditie. Hoog tijd dus om te stoppen met roken. Dokterdokter zet alle feiten op een rijtje. Waarom roken mensen? Wat zijn de afkickverschijnselen? Waarom is het de moeite waard om te stoppen? Lees snel verder!

Waarom roken mensen?

Een sigaret bevat veel schadelijke stoffen, er zijn zo’n 4000 chemicaliën in een sigaret te vinden. Daarvan is nicotine de hoofdveroorzaker van het verslavende effect van een sigaret. Naast nicotine vind je nog veel meer additieve stoffen in een sigaret.

Nicotine

Nicotine is de vloeibare stof die zorgt voor het verslavende effect van een sigaret. Nicotine activeert een euforisch gevoel in onze hersenen, waardoor het als een soort beloningssysteem werkt: elke keer als je een sigaret rookt, voel je je goed.

Het effect van nicotine voel je al tien seconden na inhalatie. Een gemiddelde roker zal één sigaret ongeveer tien keer inhaleren. Als je ervan uitgaat dat de gemiddelde roker ongeveer tien sigaretten per dag rookt, betekent dat dat de gemiddelde roker ongeveer honderd nicotinekicks per dag krijgt! Dat draagt enorm bij aan de verslavende werking en schadelijke gevolgen van roken.

Additieven

Aan sigaretten worden additieven toegevoegd, die de smaak verbeteren en de verslavende effecten groter maken. Voorbeelden van additieven zijn suiker, drop, cacao, menthol en vanille. Hoewel dit niet schadelijk klinkt, kan dat het zeker wel zijn. Suiker is bijvoorbeeld goed geschikt om te eten, maar zodra je het verbrandt ontstaan er giftige en zelfs kankerverwekkende stoffen. Ook bestandsdelen als teer, die vaak te vinden zijn in sigaretten, dragen bij aan de schadelijkheid voor je longen en je algemene gezondheid.

Afkickverschijnselen

Hoog tijd dus om te stoppen met roken! Helaas gaat dat niet zonder vallen en opstaan. Enkele veelvoorkomende afkickverschijnselen zijn:

Vaak zijn deze afkickverschijnselen na drie tot vijf weken verdwenen of sterk verminderd. Zo niet, dan kun je altijd een arts raadplegen.

Stoppen met roken: voordelen

Hoewel bovenstaande afkickverschijnselen een obstakel zijn bij het stoppen met roken, is alles zeker de moeite waard. Stoppen met roken verbetert vrijwel gelijk je gezondheid. Stapsgewijs gaat je gezondheid er ongeveer zo op vooruit:

  • Twintig minuten na het stoppen: je hartslag en bloeddruk dalen
  • 24 uur na het stoppen: alle koolmonoxide is uit je lichaam. Je longen maken zichzelf nu schoon. Waarschijnlijk hoest je slijm op.
  • 48 uur na het stoppen: al de nicotine is uit je lichaam. Je kunt beter proeven en ruiken.
  • 72 uur na het stoppen: ademen gaat makkelijker en je energielevel is verhoogd.
  • Twee tot twaalf weken na het stoppen: je bloedsomloop is verbeterd en je longen functioneren al een stuk beter.
  • Één maand na het stoppen: je conditie is verbeterd en bewegen gaat makkelijker. Indien je een rokershoestje had, verdwijnt deze nu ook.
  • Één jaar na het stoppen: je risico op hart- en vaarziekten is gehalveerd! Ook het risico op andere ziekten neemt steeds meer af de komende jaren.
  • Vijf tot vijftien jaar na het stoppen: het risico om een beroerte te krijgen is nu gelijk aan dat van een niet-roker.
  • Tien jaar na het stoppen: je verhoogde risico op longkanker is gehalveerd. Het risico op andere kankersoorten is ook verminderd.
  • Vijftien jaar na het stoppen: het risico op hart- en vaatziekten is nu gelijk aan dat van een niet-roker.

Zowel voor de korte- als voor de langetermijneffecten is het dus zeker de moeite waard om te stoppen met roken, ondanks de afkickverschijnselen!

Auteur: Kim van der Vliet
Bronnen: Stivoro.nl, CBS, Psychologytoday.nl, RIVM.nl, melod.infoteur.nl, stoppenmetroken-niquitin.nl, rokeninfo.nl (Trimbos instituut).

Pagina laatst aangepast op 26 juni 2019


Gerelateerd