Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal dat betrokken is bij allerlei belangrijke processen in het lichaam. Zo zorgt het ervoor dat vitaminen hun werk doen en stuurt het driehonderd verschillende enzymen aan. Ook is het nodig voor de vorming van botten en het gebit, en voor een normale spier- en zenuwfunctie.

Waar is magnesium goed voor?

Mineralen en vitaminen zijn onmisbaar in ons lichaam, zo ook magnesium. Het is nodig voor of draagt bij aan:

  • De aanmaak van cellen en weefsels.
  • De overdracht van zenuwprikkels.
  • Het ontspannen van spieren, spiervorming en het goed functioneren van spieren.
  • De vorming en het behoud van gezonde tanden en botten.
  • Het behoud van een gezond hart- en vaatstelsel.
  • Een verhoogde weerstand tegen stress.
  • Een goede conditie van het concentratievermogen en geheugen.
  • Een vermindering van vermoeidheid en lusteloosheid.
  • Het vrijmaken van energie uit je voeding (zodat je lichaam energie krijgt).

Hoeveel magnesium mag ik per dag?

De magnesiumbehoefte is per geslacht anders. Zo ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor vrouwen tussen de 250 en 320 milligram per dag. Voor mannen ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid tussen de 300 en 420 milligram magnesium per dag.

Wisselwerking met calcium

Magnesium en calcium hebben een tegengestelde werking. Waar magnesium de spieren doet ontspannen, is calcium juist goed voor het samentrekken van de spieren. Toch hebben de twee elkaar hard nodig. Krijg je beide mineralen in de juiste verhoudingen binnen, dan zullen ze elkaars functie versterken. Krijg je meer calcium binnen dan gaat dit ten koste van de hoeveelheid magnesium, en andersom.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium is gemiddeld 1000 mg bij volwassen mannen en vrouwen. Dit is hetzelfde als vier รก vijf glazen melk per dag.

In dit dossier lees je meer over:

Naar de volgende pagina

Auteur: Jacqueline van Kuler
Bronnen: Gezondheidsplein.nl, Vitamine-info.nl, Voedingscentrum.nl, Medisch Handboek Merck Manual, Dietcetera