Wat te doen bij maag- en darmklachten

Wat te doen bij maag- en darmklachten

Doordat ons maagdarmstelsel een complex systeem is, zijn de oorzaken van maag- en darmklachten niet altijd makkelijk te achterhalen. Zo is diarree in de meeste gevallen een relatief onschuldig probleem dat vanzelf overgaat, maar kan het ook een symptoom zijn van een ernstige aandoening. Bij aanhoudende klachten aan maag en darmen wordt daarom aangeraden om langs de huisarts te gaan. Die kan de ernst van de klachten bepalen en aangeven wat de beste behandeling is. Om maag- en darmklachten te voorkomen is het daarnaast verstandig om een gevarieerd voedingspatroon en een gezonde levensstijl na te streven.

Gezond voedingspatroon

Een goed voedingspatroon draagt bij aan een gezond maagdarmstelsel. Het is belangrijk om gevarieerd te eten en daarbij te kiezen voor vezelrijke voeding. Ook wordt aangeraden om de tijd te nemen bij het eten: rustig kauwen en af en toe even pauze nemen, in plaats van alles zo snel mogelijk naar binnen werken.

Vezelrijke voeding

Voor een gezonde spijsvertering is het belangrijk dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Vezels zijn plantendeeltjes die niet verteerd worden in de dunne darm. Ze komen daardoor onverteerd in de dikke darm terecht. Doordat vezels daar vocht opnemen, zwellen ze op. Dankzij deze sponswerking neemt het volume van de ontlasting toe, wat een gunstig effect heeft op de stoelgang. Mensen die voldoende vezels eten, hebben minder kans op verstopping. Tegelijkertijd hebben vezels, dankzij hun sponswerking, ook een gunstig effect bij diarree.

Groenten en fruit bevatten van nature veel vezels, net als volkoren producten. Ook noten en peulvruchten zijn vezelrijke voedingsbronnen. Voor een gezonde spijsvertering heeft een volwassen mens per dag dertig tot veertig gram voedingsvezels nodig. Uit onderzoek blijkt echter dat de meeste mensen dit niet halen: de gemiddelde Nederlander krijgt per dag twintig tot vijfentwintig gram vezels binnen. Naast vezelrijke voeding is het ook belangrijk om voldoende te drinken, want vezels hebben vocht nodig om hun werk te kunnen doen. Aangeraden wordt om dagelijks minimaal anderhalf tot twee liter te drinken.

Gezonde levensstijl bij maag- en darmklachten

Naast gezond eten is ook een gezonde levensstijl belangrijk. Voldoende bewegen, niet roken, geen overmatig alcoholgebruik en letten op het gewicht dragen allemaal bij aan een gezonder lichaam en een lager risico op maag- en darmklachten. Ook het vermijden van stress kan een positief effect hebben op het maagdarmstelsel.

Gezond toiletgedrag

Daarnaast is gezond toiletgedrag belangrijk. Dit houdt in dat je de ontlasting niet uitstelt, maar naar de wc gaat wanneer je aandrang voelt. Verder is een goede houding op het toilet belangrijk: iets voorovergebogen, met de knieën licht opgetrokken. Zachtjes mee persen mag, hard persen moet vermeden worden. Tot slot is het belangrijk om ontspannen te blijven en de tijd te nemen als dat nodig is.

Deze tekst is nagekeken door Tim van der Beek, huisarts

Pagina laatst aangepast op 21 april 2017