Wat te doen tegen nekpijn of een stijve nek?

Wat te doen tegen nekpijn of een stijve nek?

Bij nekpijn of een stijve nek wordt aangeraden om de nek te blijven bewegen, voor zover dit mogelijk is. Lichte pijn tijdens het bewegen betekent niet dat dit schadelijk is. Door te stoppen met bewegen, kunnen de nekspieren stijf worden, waardoor de klachten juist verergeren.

Ontspanningsoefeningen en het voorkomen van spanning en stress kunnen helpen om nekpijn te verminderen of voorkomen. Een fysiotherapeut of manueel therapeut kan hiervoor gerichte oefeningen aanleren. Aanpassingen aan de werkplek kunnen ook een positief effect hebben, bijvoorbeeld door de hoogte van je bureaustoel, tafel of beeldscherm te veranderen. Verder zorgt warmte vaak voor verlichting van de pijn. Pijnstillers kunnen de pijn verzachten en zo de nek helpen om in beweging te blijven. Het is wel belangrijk om pijnstillers met mate en niet te lang achter elkaar te slikken.

Oefeningen bij nekpijn

Met oefeningen houd je de nekspieren in beweging en laat je ze niet verstijven. Probeer bij nekpijn voorzichtig de volgende twee oefeningen:

  • Buig je hoofd eerst naar voren en daarna naar achteren. Herhaal deze beweging tien keer. Probeer vervolgens links over je schouder achterom te kijken, en daarna rechts.
  • Beweeg je rechteroor zo ver mogelijk in de richting van je rechterschouder, en daarna je linkeroor richting je linkerschouder. Herhaal ook deze beweging tien keer.

Deze oefeningen kun je twee keer per dag herhalen. Het is belangrijk om daarbij niet te forceren. Als het niet lukt om je nek ver genoeg te bewegen, wacht dan een of twee dagen en probeer daarna of je de oefeningen nu wel uit kunt voeren. Stop ermee als ze geen effect hebben en schakel eventueel een zorgspecialist in.

Deze tekst is nagekeken door huisarts Karin Oomen.

Pagina laatst aangepast op 2 maart 2017

Verder lezen 6. OriGENE®