Liesblessure

Wat is een liesblessure?

Een liesblessure is een pijnlijk letsel in de liesstreek. Meestal gaat het om een blessure van pezen en spieren aan de binnenzijde van de bovenbenen. Deze lopen van de lies naar het bovenbeen en worden ook wel wel adductoren genoemd.

De blessure kan een irritatie, verrekking of (gedeeltelijke) scheur zijn. Een scheurtje kan ontstaan doordat de spieren onvoldoende warm zijn als deze volledig en snel belast worden. Bij sporters ontstaat dit gemakkelijker als er onvoldoende aan warming-up is gedaan. Het ontstaan van een liesblessure ontstaat ook sneller door factoren als oververmoeidheid en overbelasting.

Symptomen liesblessure?

U kunt een liesblessure herkennen aan:

  • pijn en irritatie aan de binnenzijde van uw bovenbeen of in de liesstreek
  • stijfheid van de lies

Wat kunt u er zelf aan doen?

Het is belangrijk om als eerste vast te stellen of u een blessure heeft opgelopen, en vooral welke blessure u heeft opgelopen. Hiervoor kunt u terecht bij uw huisarts.

Bij een scheur van de spieren of pezen heeft u deskundige hulp nodig. Bij alle blessures is het verstandig om (tijdelijk) te stoppen met trainen.

De pijnlijke plek koelen Bij het optreden van een liesblessure kunt u de pijnlijke plek het beste koelen met ijs of een cold-pack. Doet u dit gedurende 15 tot 20 minuten. Om bevriezingsverschijnselen te voorkomen dient u altijd een doek tussen huid en ijs of cold-pack te leggen. Gedurende de eerste twee dagen kunt u het koelen beter enkele keren per dag herhalen.

Begin pas weer met trainen als de klachten geheel zijn verdwenen en doe dat heel rustig. Snel weer het oude trainingsschema hanteren is dus niet verstandig, de kans is dan groot dat de blessure weer snel terugkeert. Neem ook voldoende rust tussen de trainingen, in het begin wil dat zeggen minimaal twee rustdagen tussen de trainingen. Professionele begeleiding bij het weer opstarten van de training kan ook zinvol zijn.

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

U kunt een aantal maatregelen nemen om de kans op een liesblessure te verkleinen:

  • een rustig opgebouwd trainingsprogramma uitvoeren, niet te snel te veel doen
  • een goede conditie opbouwen, dit zorgt voor een kleinere kans op blessures
  • oefeningen uitvoeren die de spieren in uw bovenbenen versterken
  • een goede warming-up uitvoeren voordat u met uw training begint en een goede cooling-down na afloop van uw training
  • massage van de lies na afloop van de training
  • dragen van een warme broek over de bovenbenen, bijvoorbeeld een extra fietsbroek onder de normale sportbroek
  • een paar dagen rust nemen bij een lichte liesblessure
  • zorgen dat een scheur in de pees of spier volledig genezen is voordat u weer gaat trainen
  • de training heel rustig opbouwen

In samenwerking met

Drs. R. Louman (auteur) Drs. W. van Donselaar (consulent) Drs. E.R.H.A. Hendriks (consulent) Dr. G.H.R. Albers (consulent)

Bronnen

  • Hendriks ERHA, Backx FJG, Mosterd WL (red). Leerboek Sportgeneeskunde. Houten/Zaventem: Bohn Stafleu Van Loghum, 1992.
  • www.sportzorg.nl

Pagina laatst aangepast op 24 juni 2019


Gerelateerd