Knieblessure

Wat is een knieblessure?

Een knieblessure is een letsel van het kniegewricht. De knie is over het algemeen gevoelig voor blessures. De meest voorkomende oorzaken van knieblessures zijn:

  • verdraaiingen
  • overbelasting

Daarbij kunnen er beschadigingen en/of scheuren optreden in de kniebanden (kruisbanden en binnen- of buitenband), het kapsel, het kraakbeen en de meniscus.

Symptomen knieblessure?

U kunt een knieblessure herkennen aan de volgende verschijnselen:

  • pijn in de knie en/of bij het bewegen van de knie
  • belemmering bij het strekken en buigen van de knie
  • zwelling van het kniegewricht, vaak veroorzaakt door een bloeding of vochtophoping
  • warm worden van het kniegewricht
  • het gevoel dat de knie 'op slot zit'
  • krachtsverlies (doorzakgevoel)
  • verschil in omvang bovenbenen

Wat kunt u er zelf aan doen?

Het is belangrijk om eerst vast te laten stellen of en van welk soort blessure bij u sprake is. Hiervoor kunt u terecht bij uw huisarts. Het is aan te raden om uw huisarts te raadplegen wanneer:

  • u niet meer op het been kunt staan
  • uw knie 'op slot zit'
  • uw knie snel zwelt
  • er sprake is van een afwijkende stand

Bij het optreden van een acute knieblessure kunt u het beste direct de ICE-regel toe passen:

1. ICE = koel het gewricht met water, ijs of een cold-pack gedurende 15 tot 20 minuten. Om bevriezingsverschijnselen te voorkomen, moet u altijd een doek tussen huid en ijs of cold-pack te leggen. 2. I = Immobiliseren :zorgen dat het lichaamsdeel niet beweegt. 3. C= Compressie: leg een drukverband aan. 4. E = Elevatie: Leg de het been op een verhoging. Gedurende de eerste twee dagen kunt u het koelen het beste enkele keren per dag herhalen.

Ook als de pijn blijft aanhouden of als u erg ongerust bent, is het verstandig om uw huisarts te raadplegen.

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

U kunt een aantal maatregelen nemen om de kans op een knieblessure te verkleinen:

  • voer een rustig opgebouwd trainingsprogramma uit, doe niet te snel te veel
  • zorg voor een goede conditie, dit verkleint de kans op blessures
  • voer een goede warming-up uit vóór, en een goede cooling-down ná uw training
  • doe oefeningen die de spieren en pezen rondom uw kniegewricht versterken
  • voorkom kou op het kniegewricht door het dragen van een lange broek
  • zorg voor volledig herstel na een knieblessure. Een niet volledig hersteld kniegewricht is extra gevoelig voor blessures
  • goed en regelmatig oefenen is erg belangrijk na een blessure

In samenwerking met

Drs. R. Louman (auteur) Drs. W. van Donselaar (consulent) Drs. E.R.H.A. Hendriks (consulent) Dr. G.H.R. Albers (consulent)

Bronnen

  • Hendriks ERHA, Backx FJG, Mosterd WL (red). Leerboek Sportgeneeskunde. Houten/Zaventem: Bohn Stafleu Van Loghum, 1992.
  • NHG standaard: Traumatische knieproblemen 2010

Pagina laatst aangepast op 24 juni 2019


Gerelateerd