Inspanningsincontinentie

Wat is inspanningsincontinentie?

Inspanningsincontinentie is het ongewild verliezen van urine bij drukverhogende momenten, ook wel stressincontinentie genoemd.

Symptomen Inspanningsincontinentie

Bij inspanningsincontinentie verliest u ongewild urine op momenten dat de druk in uw buik hoger wordt. Veel mensen hebben dit bijvoorbeeld last bij hoesten, lachen en tillen. In het algemeen worden per keer een paar druppels urine verloren, of een klein straaltje.

Hoe ontstaat inspanningsincontinentie?

Inspanningsincontinentie wordt veroorzaakt door verslapping van de bekkenbodemspieren. Dat zijn de spieren die de blaas ondersteunen en die de rondom de plasbuis liggen.

Tijdens een zwangerschap en vooral na een bevalling zijn deze spieren uitgerekt en slap. Er zijn ook mensen die hier zonder duidelijke reden last van hebben. De blaas wordt niet meer goed gesteund en de sluitspier heeft kracht verloren.

Is het ernstig en wat kunt u verwachten?

Inspanningsincontinentie kan erg vervelend zijn, maar het is niet ernstig. Wanneer u er niets aan doet, blijft de aandoening meestal bestaan. In een enkel geval gaat het vanzelf over. Door het uitvoeren van oefeningen kan de incontinentie verdwijnen of verminderen.

Wanneer naar de huisarts?

Als u zelf al van alles geprobeerd hebt om van de incontinentie af te komen maar niets heeft geholpen, dan kunt u overleggen met uw huisarts. Hij of zij kan u begeleiden bij het vinden van de beste manier om ermee om te gaan.

In bepaalde gevallen, voornamelijk bij verzakkingen, kan door middel van een operatie de klacht verdwijnen. Wanneer de klachten in de overgang zijn ontstaan doordat het slijmvlies dunner wordt, kunnen oestrogenen tijdelijk een verbeterend effect hebben.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Inspanningsincontinentie kunt u zelf heel goed behandelen. Door elke dag oefeningen te doen die de bekkenbodemspieren verstevigen, neemt u de oorzaak van het probleem weg. Deze oefeningen zijn eenvoudig en kunt u zelf doen. Vooral als deze goed zijn uitgelegd door een erkende bekkenbodemtherapeut.

Een goede oefening om de bekkenbodemspieren te versterken is de volgende:

Door tijdens het plassen, de straal enkele malen te onderbreken, kunt u voelen om welke spieren het gaat. Om de spieren te versterken, kunt u ze gedurende de dag steeds samentrekken en weer ontspannen.

Deze oefening hoort per keer tienmaal herhaald te worden. Als u dit nu meerdere malen per dag doet (zo’n vijf tot tien keer) kunt u na zes tot acht weken een verbetering zien optreden. Ook na het verdwijnen van de klachten, doet u er verstandig aan om door te gaan met de oefeningen.

Voor zwangere vrouwen is het aan te bevelen om de bekkenbodemspieren al tijdens de zwangerschap wat te verstevigen. Tijdens zwangerschapgymnastiek kunnen hiervoor al oefeningen gegeven worden. Op de nagym (nog enkele lessen na de zwangerschap) wordt hier meestal ook extra aandacht aan besteed.

Trainingen om de bekkenbodemspieren te trainen worden ook door erkende bekkenbodemtherapeuten gegeven.

In samenwerking met

Drs. A.A.H.H. Liedtke - van Eijck (auteur) Dr. P.J.G. Schreurs (consulent) Dr. M.T.W.T. Lock (consulent)

Bronnen

  • NHG Standaard: Incontinentie voor urine bij vrouwen 2015
  • Stearn M. Urinary incontinence. Embarrassing problems. p 166-74. 
  • Lisdonk van de EH, Bosch van den SJHM, Lagro-Janssen ALM, Schers HJ. Ziekten in de huisartsenpraktijk vijfde druk  2008.  Reed Business, Amsterdam.

Pagina laatst aangepast op 24 juni 2019


Gerelateerd