Gebroken enkel

Wat is een gebroken enkel?

Bij een botbreuk is een scheur in het bot ontstaan. De medische term voor botbreuk is fractuur. Oorzaken van een botbreuk:

  • door een te grote inwerkende kracht kan een scheur in het bot ontstaan: bijvoorbeeld een schop of klap tegen de enkel tijdens sporten of een ongeval
  • doordat zo hard aan een pezige band die aan het bot vastzit wordt getrokken, kan er een stukje van het bot afscheuren. De pezige banden lopen rond de enkel van de enkelknobbels naar de botten van de hiel: bijvoorbeeld door een ernstige verstapping kan de voet zo sterk naar binnen worden gekanteld, dat er een stukje bot van de enkelknobbel afscheurt
  • door een draaiing: daar kunnen botten niet goed tegen

Symptomen gebroken enkel

Nadat u bijvoorbeeld een schop tegen uw enkel heeft gekregen of een verstapping heeft gemaakt, is er meestal sprake van een kneuzing of verstuiking van de enkel. Verschijnselen die kunnen optreden bij een kneuzing of verstuiking van de enkel:

  • pijnlijke enkel, meestal aan de buitenkant
  • zwelling bij de enkel
  • bloeduitstorting bij de enkel
  • de zwelling krijgt een rode of blauwe kleur
  • de meeste pijn en zwelling zijn rond of onder de enkelknobbel
  • na een paar minuten kunt u weer op uw voet staan en voorzichtig wat lopen

Verschijnselen die kunnen optreden bij een gebroken enkel:

  • uw enkel is na een paar minuten nog zo pijnlijk dat u niet op uw voet kunt staan
  • er ontstaat direct na het ongeval een forse zwelling boven of rond de enkelknobbel, met of zonder bloeduitstorting

Hoe ontstaat een gebroken enkel?

De meest voorkomende oorzaken van een gebroken enkel zijn:

    • een flinke verstapping
    • een val
    • ongelijk terrein door bijvoorbeeld scheefliggende stoeptegels, grasveldjes
    • een onverwachte of onbeheerste beweging, zoals tijdens het sporten
    • een klap of een schop tegen de enkel. Dit is een veel minder vaak voorkomende oorzaak en kan gebeuren tijdens sporten, zoals voetbal of hockey
    • een verkeersongeluk
    • een ongeval op het werk

Oorzaken van een verstapping of een val zijn:

Is het ernstig en wat kunt u verwachten?

In het algemeen is een breuk na zes weken voldoende vastgegroeid om erop te kunnen staan, zonder gips. Wanneer de botten ernstiger beschadigd zijn of uit hun verband zijn, is het nodig om te opereren. Om een breuk goed te laten genezen, wordt meestal een gipsverband, een bandage of een tape aangelegd. Hierdoor krijgen de breukvlakken rust en kunt u uw voet na enige tijd toch (voorzichtig) belasten. Op deze manier gaat de genezing het snelst en is de kans op bijkomende klachten het kleinst.

Wanneer naar de huisarts?

Het is verstandig direct contact op te nemen met uw huisarts of naar de Spoedeisende Hulp van een ziekenhuis te gaan, als:

  • u na een flinke verstapping of na een klap of schop tegen uw enkel niet meer op uw voet kunt staan
  • dit niet na enkele minuten verbetert
  • u een sterk vermoeden heeft dat uw enkel gebroken is, bijvoorbeeld: u voelde of hoorde een knak
  • u heeft een afwijkende stand van uw onderbeen, enkel of voet

Wat kunt u er zelf aan doen?

  • koel uw enkel, direct na de verstuiking met ijsblokjes in een plastic zak gewikkeld in een handdoek of met een ‘ice-pack’ gewikkeld in een handdoek (in een handdoek of theedoek gewikkeld om bevriezing van uw huid te voorkomen) Uw behandelend arts geeft u adviezen over het belasten en oefenen van uw voet. Het is erg belangrijk om deze adviezen goed op te volgen, want hierdoor is de genezing het snelst en is de kans op bijkomende klachten het kleinst.
  • het is verstandig om niet meer op uw voet te staan

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

Hieronder staat een aantal adviezen en maatregelen om een verzwikte of verstuikte enkel te voorkomen:

  • het belangrijkste is om goed op te letten hoe u uw voeten neerzet, vooral wanneer u op onbekend of oneffen terrein bent
  • het is verstandig om platte schoenen te dragen met een brede zool
  • als u veel of intensief sport en vaak door uw enkel gaat, kan het zinvol zijn om voor het sporten een steunend verband aan te brengen. Dit kan echter ten koste gaan van het eigen gevoel. Overleg daarom met uw trainer, fysiotherapeut of arts. Meestal wordt tape of een brace met klittenband gebruikt
  • coördinatietraining

In samenwerking met

Drs. N. van Duyn (auteur) Dr. G.H.R. Albers (consulent)

Bronnen

Pagina laatst aangepast op 24 juni 2019


Gerelateerd