Elleboogblessure

Wat is een elleboogblessure?

Een elleboogblessure betreft meestal een overbelasting van de pezen en/of spieren die rond het elleboogsgewricht aanhechten. Ook het gewricht zelf kan overbelast raken en problemen geven. Eén van de meest voorkomende letsels van de elleboog is de zogenaamde tenniselleboog. De tenniselleboog is een overbelasting van de aanhechting van de spieren die de pols strekken en heffen. Oorzaken van een tenniselleboog zijn:

  • te snel opvoeren van de sportbelasting
  • voortdurend eenzijdige bewegingen uitvoeren
  • uw spieren voortdurend zwaar belasten
  • veranderen van slagtechniek
  • verandering van racket, bespanning of baansoort

Omdat de tenniselleboog verreweg de meest voorkomende elleboogblessure is, wordt deze blessure in deze informatiefolder besproken.

Symptomen tenniselleboog

Een elleboogblessure kunt u herkennen aan:

  • pijn aan de buitenzijde van de elleboog
  • uitstralende pijn richting pols, hand, bovenarm en schouder
  • pijn die al optreedt bij eenvoudige taken zoals een hand geven, afwassen of drinken inschenken
  • pijn de vooral optreedt bij het slaan van een backhand en bij de service (tijdens squash of tennis)

Aan de hand van hoe vaak en hoe lang u de pijn in en rondom uw elleboog voelt, kunt u de ernst van de blessure bepalen. In het begin is er alleen pijn na inspanning, die vanzelf weer verdwijnt. In latere stadia is er ook aanhoudende pijn in rust.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Het is belangrijk om eerst vast te laten stellen welk soort blessure u precies heeft opgelopen. Hiervoor kunt u terecht bij uw huisarts of bij een sportarts. Als de blessure nog in het beginstadium is, is het verstandig om wat extra rust te nemen. Is de blessure in een verder stadium dan is het nog belangrijker om een verantwoorde manier van belasten te vinden. Rust is over het algemeen niet gunstig.

De tenniselleboog is meestal het gevolg van overbelasting. Wanneer u klachten heeft is het aan te raden de belasting terug te brengen. Vooral de pijnlijke bewegingen moet u minder en geleidelijker doen. Probeer uw arm verder wel zo normaal mogelijk te gebruiken om te voorkomen dat deze stijf wordt.

Ook kunt u de de pijnlijke plek regelmatig koelen met ijs. Het gebruik van pijnstillers helpen om minder pijn te hebben. U kunt bijvoorbeeld beginnen met 4 keer per dag 500 mg. paracetamol. Wanneer dit onvoldoende helpt kunt u het beste met uw huisarts overleggen.

Is het ernstig en wat kunt u verwachten?

Een tenniselleboog is erg vervelend maar gaat vanzelf over. Na een jaar zijn bij de meeste mensen ( 90%) de klachten verdwenen. Er zijn geen behandelingen bekend die de zorgen voor een snellere genezing.

Hoe kunt u een elleboogblessure voorkomen?

U kunt een aantal maatregelen nemen om de kans op een elleboogblessure te verkleinen:

  • voer een rustig opgebouwd trainingsprogramma uit, doe niet te snel te veel
  • doet u aan een sport waarbij de elleboog zwaar wordt belast, zorg dan voor een goede techniek
  • neem les van een gekwalificeerde instructeur
  • zorg voor kwalitatief goede tennis- en squashrackets. B
  • voer een goede warming-up uit voordat u met uw training begint en een goede cooling-down na afloop van uw training
  • doe oefeningen die de spieren en pezen in onderarm, bovenarm en schouder versterken

In samenwerking met

Drs. R. Louman (auteur) Drs. W. van Donselaar (consulent) Dr. G.H.R. Albers (consulent)

Bronnen

  • NHG Standaard: Epicondylitis

Pagina laatst aangepast op 24 juni 2019


Gerelateerd