Bang in bed

Wat is bang in bed?

Met bang in bed wordt hier bedoeld het 's nachts angstig zijn van kinderen. Het uit zich vaak in de vorm van nachtangst en/of nachtmerries. Het komt voor bij kinderen vanaf ongeveer anderhalf jaar. Bang zijn in bed komt met name bij jonge peuters voor; nachtmerries worden meestal gezien bij kinderen tussen twee en zes jaar oud.

Symptomen bang in bed

Nachtangst en nachtmerries kunt u duidelijk bij een kind herkennen.

Nachtangst Bij nachtangst is een kind ’ s nachts plotseling zeer angstig. Meestal treedt dit laat in de avond of vroeg in nacht op. Uw kind vertoont alle lichamelijke kenmerken van angst. Zijn ademhaling en hartslag zijn versneld en hij transpireert hevig. Vaak zit een kind met nachtangst rechtop in bed en kijkt met grote bange ogen voor zich uit. Het kind huilt, schreeuwt of praat wartaal. Pogingen om uw kind te troosten mislukken vaak. Uw kind lijkt niet echt wakker te zijn. Binnen een half uur is de angstaanval voorbij en slaapt hij weer rustig verder. De volgende dag kan hij zich niets herinneren van de angstaanval.

Nachtmerries Nachtmerries treden meestal later in de nacht op. Het kind raakt plotseling overstuur wakker en is bang. De ademhaling en de hartslag kunnen versneld zijn en uw kind kan transpireren. Als uw kind nachtmerries heeft gehad, is hij vaak goed te troosten. Hij is wakker en kan de droom navertellen. De volgende dag herinneren veel kinderen zich de nachtmerrie nog.

Is het ernstig en wat kunt u verwachten?

Hoogstwaarschijnlijk groeit uw kind vanzelf over de nachtangst of de nachtmerries heen. Nachtelijke angsten zijn meestal rond het vijfde levensjaar of eerder verdwenen. Het voorkomen van nachtmerries verdwijnt meestal rond de zesde verjaardag.

Wanneer naar de huisarts?

Lukt het u niet om de nachtelijke angst of nachtmerries van uw kind te verminderen, dan kunt u overleggen met de medewerkers van het consultatiebureau. De verpleegkundige kan bijvoorbeeld tijdens een huisbezoek samen met u nagaan of er aanleidingen zijn voor de angst van uw kind.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Wanneer uw kind 's nachts bang is, is uw hulp belangrijk om weer rustig te worden. Ga daarom naar uw kind toe en probeer hem te troosten. Bij nachtangst is dit soms lastig, omdat u uw kind niet echt kunt bereiken. Veel kinderen vinden het rustgevend als u hem bijvoorbeeld in de armen neemt, zachtjes heen en weer wiegt of rustig een liedje zingt. Strelen en masseren werken soms ook rustgevend. Eventueel kunt u met uw kind in een warm bad gaan zitten. Klassieke muziek kan soms ook rustgevend werken.

Wanneer uw kind een nachtmerrie heeft gehad, gaat het troosten makkelijker. Het is goed om uw kind vast te houden en hem gerust te stellen door hem te laten vertellen en zachtjes tegen hem te praten. U kunt beter niet op inhoud van de droom ingaan, praat liever over iets leuks. Is uw kind zelf erg met de droom bezig, dan kunt u samen de droom verdrijven. Gooi het onderwerp van de droom samen denkbeeldig het raam uit, of zeg een toverspreuk die de droom verjaagt. Ook kunt u een knuffel uitkiezen die ervoor gaat zorgen dat er geen enge dromen meer in de buurt van uw kind kunnen komen.

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

Er is een aantal dingen die u kunt doen om de nachtelijke angst en/of nachtmerries te helpen voorkomen.

Rustig laten inslapen Probeer uw kind met een veilig en rustig gevoel te laten inslapen. Laat op de overloop bijvoorbeeld een licht aan, of hang een nachtlampje in de kamer. Wanneer uw kind in bed ligt, leest u een rustig verhaaltje voor. Daarna kunt u even bij uw kind op bed gaan zitten en samen de dag nog eens doornemen. Zeker wanneer uw kind die dag spannende of ingrijpende dingen heeft meegemaakt, zal hij dit prettig vinden. Een ruzie met één van zijn directe verzorgers kan bijvoorbeeld al heel bedreigend zijn voor een kind.

Blijf wanneer u de kamer van uw kind heeft verlaten, nog even op dezelfde verdieping. Als uw kind hoort dat u in de buurt bent, kan hij zich vaak beter ontspannen. Het is goed om elke avond hetzelfde ritueel te volgen, dit geeft uw kind veiligheid en rust.

Overdag aandacht besteden aan de angst Door uw kind overdag te leren omgaan met de angst, zal hij ‘s nachts minder vaak bang zijn. Praat er samen eens over, lees er een boekje over of doe een spelletje samen. Is uw kind ’s nachts bijvoorbeeld bang van geluiden in huis, ga dan overdag eens samen op onderzoek uit.

Welke dingen in huis maken geluid en hoe klinkt dat? Droomt uw kind altijd over honden, leer uw kind dan overdag om met honden om te gaan. Bezoek samen iemand met een hond en laat uw kind rustig kennismaken.

Rustige en duidelijke dagindeling Maak de dagen voor uw kind niet te druk; een vaste structuur geeft kinderen rust. Ze kunnen dan aan zien komen wat er gaat gebeuren. Dus plan de dagen zoveel mogelijk volgens hetzelfde patroon. Eet zo vaak mogelijk op dezelfde tijden en laat uw kind elke dag rond hetzelfde tijdstip slapen.

In samenwerking met

Drs. A.A.H.H. Liedtke - van Eijck (auteur) Dr. A.A. Vendrig (consulent)

Bronnen

  • Bom P. Kinderen en grenzen stellen. Opvoeden met gezond verstand. Lifetime. Kosmos-Z&K Uitgevers. Utrecht/Antwerpen.
  • Sagasser J, Schiet M. Het basisopvoedboek van ouders. Omgaan met je kind. Tirion. Baarn.
  • Groeiboek, 22e herziene druk. GVO Den Haag. Den Haag: 2000.
  • Wijngaarden I van. Ik wil slapen. Ervaringen, tips en adviezen voor ouders die verlangen naar lange, rustige nachten. Boekje behorend bij Ouders van Nu. Sanoma Uitgevers.
  • Oosterhof-van der Poel. Opvoedingsproblemen 0-4 jarigen. Handleiding voor opvoedingsondersteuners. 2e druk. Koninklijke Van Gorcum. Assen.

Pagina laatst aangepast op 24 juni 2019


Gerelateerd