Mediterraan dieet verhoogt HDL-cholesterol

Geplaatst op: 02-06-2009 Stuur door Print Lettergrootte
Mediterraan dieet verhoogt HDL-cholesterol

Mediterraan eten is het allergezondste dieet, zeggen veel voedingsdeskundigen. Nu blijkt ook dat mediterraan eten leidt tot een hoger HDL-cholesterolgehalte.


Veel verschillende soorten vis, veel fruit, groentes, graanproducten, peulvruchten, noten, olijfolie en een glaasje wijn per dag. Vlees staat niet zo vaak op het menu. Dat zijn de kenmerken van het mediterrane dieet. Mensen rond de Middellandse Zee hebben minder slecht cholesterol (LDL) in hun bloed, dat was al langer bekend. Nieuw is dat mediterraan eten er ook voor zorgt dat het peil van goed cholesterol (HDL) juist stijgt. En daarmee is de toppositie nog eens versterkt van het mediterrane dieet als allergezondste manier van eten.

Stijging van HDL-cholesterol
Uit promotieonderzoek van Marieke Bos van de Wageningen Universiteit blijkt dat olijfolie voor een deel verantwoordelijk is voor het gunstige effect van mediterrane voeding op cholesterol. Daarnaast gaat het HDL-gehalte (het gehalte aan gezond cholesterol) omhoog als je volledig mediterraan eet. In de Wageningse studie vervingen onderzoekers een groot deel van het verzadigd vet (te vinden in bijvoorbeeld roomboter en vast frituurvet) in de westerse voeding door zogeheten enkelvoudig onverzadigd vet (te vinden in onder meer olijfolie). Hierdoor daalde het slechte LDL-cholesterolgehalte in het bloed. Vervingen de onderzoekers de westerse voeding volledig door Mediterrane voeding, dan trad een anders effect op: niet alleen daalde het slechte LDL-cholesterol gehalte, tegelijkertijd was een stijging te zien van het gezonde HDL-cholesterolgehalte in het bloed.

Waarom LDL schadelijk is
Cholesterol is een belangrijke bouwstof van ons lichaam. Het helpt je lichaam om cellen en hormonen te maken. Maar een teveel aan cholesterol is schadelijk. Overtollig cholesterol kan namelijk aan de wanden van je bloedvaten blijven plakken. Daardoor kunnen de bloedvaten vernauwen. Je bloed stroomt minder goed door en er kunnen bloedpropjes ontstaan die de vaten afsluiten. En het effect daarvan is weer dat bijvoorbeeld je hersenen of je hart te weinig zuurstof krijgen. Een TIA, beroerte of hartinfarct ligt dan op de loer. Bij HDL wordt het teveel aan cholesterol afgevoerd naar de lever. Die zorgt ervoor dat het cholesterol in de darmen en vervolgens in de ontlasting terechtkomt.

Zelf mediterraan koken
Wil je net zo eten als de mensen rond de Middellandse Zee? Probeer dan eens een van de volgende mediterrane recepten:

Hoofdgerechten:

Bijgerechten:


Auteur: Ton Bakker
Bronnen: Wageningen Universiteit, De Testosteronfactor


Trefwoorden van dit artikel: Dieet - Cholesterol - Fruit - Granen - Groente - Vis - Gezond eten
Plaats op: NUjij.nl Twitter Facebook


Approved by DokterDokter

Reacties

01. teveel onverzadig vet is ook slecht 04.01.10
vlees eet men wel degelijk. Ook natuurlijk vis. Maar voor veel mensen in het zuiden is vis ook duur. Dus eet men meer vlees. Ik heb op Kreta gewoond en er werd veel verzadigd vet gegeten.
Feta kaas etc.
Kijk ook eens in de Franse keuken ook daar eet men veel verzadigd vet. Teveel onverzadigd vet omega 6 krijgen we al veel te veel binnen en zorgen voor ontstekingen. Er moet een goede verhouding zijn tussen omega 3 en 6
Om bepaalde stoffen in omega 3 om te zetten heb je verzadigd vet nodig.
Door: saborina

02. LDL/HDL cholesterolgehalte 04.06.09
in de aanhef : Nu blijkt.....medit. eters leidt tot hogere LDL enz. Klopt volgens mij niet met verhaal erna
Door: jacriet

Gerelateerde items

Poll