Kleuters ondervoed door ouders die dieet volgen

Geplaatst op: 23-02-2009 Stuur door Print Lettergrootte
Kleuters ondervoed door ouders die dieet volgen

Sommige ouders zijn heel bang dat hun kinderen te dik worden. Ze geven ze daarom veel light-producten. Dat is niet goed voor hun groei.


Artsenvereniging Jeugdgezondheidszorg meldde onlangs in het Algemeen Dagblad dat consultatie-artsen de laatste tijd geregeld 'te lichte' kinderen zien. Ouders zouden vanwege alle waarschuwingen tegen obesitas (overgewicht) hun kinderen eten geven met te weinig calorieën. Elise Buiting, voorzitter van de Artsenvereniging Jeugdgezondheidszorg, zegt dat deze kinderen te weinig vet binnenkrijgen en vaak light-producten eten. En dat is voor jonge kinderen niet aan te raden, zegt ze. 'Onder 6 jaar hebben ze gewoon vet nodig.'

Ouders aan de lijn
Jonge kinderen in de groei moeten ongeveer 30% van hun energie kunnen halen uit vetten. Sommige ouders die aan de lijn zijn, denken ten onrechte dat mager eten ook goed is voor hun kinderen. Volgens Buiting eten kinderen vaak mee met de pot en krijgen ze bijvoorbeeld light halvarine op brood. Of het brood wordt helemaal niet besmeerd.

Margarine
Peuters en kleuters hebben juist vet nodig om te groeien. Besmeer het brood daarom liever met margarine, zegt Buiting. Sommige diëtisten adviseren kinderen volle yoghurt te geven. Daarin zit verzadigd vet. Kinderen hebben een beetje verzadigd vet nodig, maar ook onverzadigde vetzuren. Die zitten in margarine.

Onverzadigd vet
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) concludeerde in 2008 na een onderzoek naar voeding bij jonge kinderen dat de vetzuursamenstelling van hun voeding verbeterd moet worden. Jonge kinderen in Nederland krijgen volgens het RIVM te weinig onverzadigd vet van het type omega-3, dat vooral in vette vis voorkomt.

'Voldoende calorieën'
Dat jonge kinderen niet mager moeten eten, blijkt ook uit internationaal onderzoek. Jonge lichamen lijken niet goed om te kunnen gaan met laag-calorische etenswaar. Professor David Pierce van de Alberta-Universiteit zegt dat kinderen goed en gevarieerd moeten eten met voldoende calorieën. Hij wijst light-voedingsmiddelen voor jonge kinderen af, omdat het bij hen juist zou aanzetten tot het nuttigen van te veel calorieën op latere leeftijd.

Light-frisdranken
Ook bij light-frisdranken voor kinderen worden wetenschappelijke vraagtekens gezet. Volgens een expert op dit gebied, Dr. Ramachandran Vasan van de Boston University School of Medicine, lijkt het er op dat het geregeld drinken van light frisdranken later leidt tot een grotere kans op overgewicht. Dat effect was al bekend van suikerrijke dranken, maar hun light varianten lijken daarin weinig of niets uit te maken, volgens Vasan.
Het Nederlandse Voedingscentrum zegt dat je kinderen het best van jongs af aan kunt leren water en (vruchten)thee te drinken, en het nuttigen van andere drankjes te beperken tot een enkel glas per dag.

Auteur: Jan Willem Wensink
Bronnen: AD, Time, RIVM


Trefwoorden van dit artikel: Calorieën - Vet - Dieet - Light voeding - Kleuter
Plaats op: NUjij.nl Twitter Facebook


Approved by DokterDokter

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Gerelateerde items

Poll