Iedereen kan extra vitamine D gebruiken

Geplaatst op: 02-10-2008 Stuur door Print Lettergrootte
Iedereen kan extra vitamine D gebruiken

Extra inname van vitamine D verkleint de kans op kanker en andere ziekten, beweert onderzoeker G. Schuitemaker.


Schuitemaker is het niet eens met het advies van de Gezondheidsraad. Die stelde kort geleden dat ouderen, kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, gesluierde vrouwen en mensen met een donkere huidskleur te weinig vitamine D binnenkrijgen. Deze mensen zouden dagelijks voedingssupplementen moeten innemen met 20 microgram vitamine D, schrijft de raad in het advies van 30 september.

Voedingsmiddelen verrijken
De huid maakt vitamine D aan bij blootstelling aan daglicht. Mensen in de risicogroepen komen niet genoeg buiten, of maken in de huid te weinig vitamine D aan. De raad geeft aan dat voedingsmiddelen zoals melk verrijkt zouden kunnen worden met vitamine D, maar dan nog zouden de risicogroepen niet genoeg vitamine D binnenkrijgen.

Vette vis
De vitamine wordt nu alleen toegevoegd aan margarine en bak- en braadproducten. Verder is vette vis - zoals zalm en makreel - een belangrijke leverancier van vitamine D. Mensen in de leeftijd tussen 4 en 50 jaar krijgen volgens de raad wél genoeg vitamine D uit voedsel en daglicht.

Bescherming tegen kanker
Vitamine D is van belang voor de opbouw en de sterkte van botten. Er zijn bovendien sterke aanwijzingen dat de vitamine een belangrijke beschermende werking heeft bij borst-, darm- en prostaatkanker. KFW Kankerbestrijding zegt in het najaar te komen met nieuw onderzoek over de beschermende werking van vitamine D.

Verbaasd
Dr. Schuitemaker, doctor in de geneeskunde, apotheker en oprichter van het Orthomoleculair Instituut, verbaast zich erover dat de Gezondheidsraad zich in haar advies niet heeft aangesloten bij de uitkomsten van een recent onderzoek van 14 Amerikaanse en Canadese wetenschappers.
Zij kwamen in april met de aanbeveling dat iedereen dagelijks 50 microgram vitamine D zou moeten slikken. De onderzoekers stelden wel dat meer onderzoek nodig is naar de wijze waarop vitamine D door het lichaam wordt opgenomen.

‘Minder doden’
De veertien experts baseren hun aanbeveling volgens Schuitemaker op een groot aantal wetenschappelijke publicaties. Schuitemaker wijst er ook op dat Amerikaanse onderzoekers in 2007 berekenden dat als alle Nederlanders dagelijks 25 microgram vitamine D zouden slikken, er dan jaarlijks 7000 minder doden aan kanker zouden zijn te betreuren.

Decennialang onderschat
Schuitemaker zegt dat vitamine D al 'decennialang' wereldwijd wordt onderschat. Hij heeft zelf een rapport opgesteld waarin volgens hem staat hoe mensen zich met vitamine D écht kunnen beschermen tegen osteoporose, kanker, hart- en vaatziekten en mogelijk zelfs tegen diabetes, reuma, multiple sclerose, depressie en tuberculose.

  • TIP - Bereken welke voedingsstoffen jij eventueel tekort komt
    Het voedingspatroon van ieder mens is uniek. Krijg jij alle voedingsstoffen binnen die jij specifiek nodig hebt? 
    Doe de voedingstest van FitForMe.


Lees ook: Peuters hebben vitamine D hard nodig

Auteur: Jan Willem Wensink
Bronnen: Advies Gezondheidsraad, Nieuw Licht op Vitamine D, Canadian Cancer Society, Ortho-Institute 


Trefwoorden van dit artikel: Vitaminen
Plaats op: NUjij.nl Twitter Facebook


Approved by DokterDokter

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Gerelateerde items

Poll