
Onderzoek heeft aangetoond dat het drinken van één of meer glazen light frisdrank per dag een vroegtijdige bevalling kan veroorzaken.
Light frisdrank lijkt een ideaal alternatief op suikerrijke frisdrank. Zeker als je zwanger bent en de kilo’s er vaak heel snel bijkomen. Toch is light frisdrank niet zo onschuldig als de meeste vrouwen denken. Uit een Deens onderzoek bij 60.000 vrouwen blijkt dat er verband bestaat tussen de hoeveelheid geconsumeerde light frisdranken en een vroegtijdige bevalling.
Hoe meer hoe slechter
Zwangere vrouwen die één of meer glazen light frisdrank per dag drinken, hebben 38% meer kans hebben op een vroegtijdige bevalling dan vrouwen die dit soort dranken nooit drinken. Bij het drinken van méér dan vier glazen light frisdrank per dag loopt dit zelfs op tot 78%. Bij vroegtijdige bevalling kan het gaan om bevallingen voor 32 tot 37 weken. In veel van de onderzochte gevallen werd de bevalling vroegtijdig opgewekt om de gezondheid van de moeder of baby te waarborgen.
Methanol
De oorzaak van de te vroege bevallingen ligt volgens de onderzoekers bij de stof methanol, die in sommige van de gebruikte kunstmatige zoetstoffen zit. Methanol kan zich omzetten tot formisch zuur in het lichaam. Bij gewone frisdranken werd geen verhoging van het aantal vroegtijdige bevallingen vastgesteld.
Light misleidt
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het in veel gevallen niet uitmaakt of je een light variant of een gewone variant drinkt. Ondanks het feit dat het woord ‘light’ of ‘zero’ wordt gebruikt, zijn deze dranken nog steeds echte suikerbommen. Veel toekomstige moeders schakelen tijdens de zwangerschap juist over op de caloriearme variant, omdat ze denken dat alle zoetstoffen in een gewoon blikje schadelijker zijn. Maar door alle caloriearme zoetstoffen kunnen de hersenen de echte calorieën niet meer onderscheiden, waardoor je steeds meer behoefte aan suikers krijgt.
Liever gezonde dranken
Volgens het Amerikaanse Voedingsinstituut zijn deze onderzoeksresultaten erg belangrijk bij het voorkomen van vroegtijdige geboorten. Zwangere vrouwen zouden zich veel meer bewust moeten zijn van de risico’s van het drinken van light frisdranken. Af en toe een glaasje of blikje kan geen kwaad, maar het drinken van voedselrijke en gezonde dranken zoals melk en verse vruchtensappen is veel gezonder. Ook het drinken van water en thee is een prima alternatief.
Gerelateerde informatie over de bevalling
Auteur: Corina Blommendaal
Bronnen: WebMD, Die van mij
Gerelateerde artikelen:
Trefwoorden: Dieet - Bevallen - Te vroeg bevallen - Gezond eten - Light - Methanol
NIEUW!
Deel tips en informatie en discussieer met anderen over gezondheid
Naar het forum >