
Laat dat blikje fanta maar staan en drink gewoon een glas water. Want behalve dat frisdrank je opscheept met onnodig extra calorieën, vergroot het tevens de kans op longziektes.
De consumptie van frisdrank is de afgelopen jaren al in verband verbracht met verschillende chronische aandoeningen. Daarnaast is het een grote boosdoener in de strijd tegen overgewicht en cariës (gaatjes in tanden).
Nu stellen onderzoekers van de University of Adelaide dat hoe meer frisdrank je drinkt, des te groter de kans is op COPD en astma. Het is voor het eerst dat wetenschappers keken naar een verband tussen de consumptie van frisdrank en COPD en astma.
Halve liter
De Australische onderzoekers vroegen 16.907 personen (ouder dan 16 jaar) naar hun frisdrankconsumptie. Hieruit bleek dat een op de tien volwassen meer dan een halve liter frisdrank per dag consumeert. Hier zit je al aan als je twee blikjes frisdrank per dag drinkt.
Wat bleek: hoe meer frisdrank een deelnemer dronk, des te groter was de kans op COPD of astma. Roken versterkt deze relatie nog verder, vooral voor COPD.
Oorzaak onbekend
"Ons onderzoek benadrukt weer eens het belang van een gezond eet- en drinkpatroon om chronische aandoeningen te voorkomen", vertelt onderzoeker Zumin Shi. De onderzoekers geven geen verklaring voor het verband tussen frisdrank en astma of COPD. Meer onderzoek zal dit moeten uitwijzen.
Bronnen: Astmafonds, Nu.nl
Gerelateerde artikelen:
Trefwoorden: Ongezond eten - Energy Drinks - Astma - COPD - Longen
NIEUW!
Deel tips en informatie en discussieer met anderen over gezondheid
Naar het forum >
ja hoe moet ik het zegen of uit legen wat in gods naam is dan wel goed.fruit is gezoend van dag in de krant te veel fruit niet gezoend nu met de fris drank maar wacht water je water uit de kraan nee want daar zit dingen in water dan uit de fles maar ja die plastieken fles is dan weer niet goed slecht voor de gezondheid groenten gezoend maar pas op er zitten sproei stoven in of op vlees eieren fruit zap te veel bewaarmiddelen niet gezoend wat blijft er dan nog over?
wolf | 12.03.12