GEZONDHEID - ETEN & DRINKEN

Boter slechter voor je hart dan kaas

Op: 15-11-2011 in eten & drinken | forum
Boter slechter voor je hart dan kaas

Artsen en voedingsdeskundigen bevelen al lange tijd aan om dierlijke vetten uit je dieet te bannen, om zo je cholesterol te verlagen. Maar Deense onderzoekers rapporteren dat kaas niet zo slecht voor je hart is als men dacht en daarom niet onder dezelfde schadelijke categorie als boter geschaard mag worden.


De Deense studie, gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition, toont aan dat mensen die dagelijks kaas eten een lager LDL-gehalte (slecht cholesterol) hebben dan mensen die dagelijks een soortgelijke hoeveelheid boter consumeren.

Hoog cholesterol
Een hoog cholesterol geeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Om specifiek te zijn betekent hoog cholesterol: hoog LDL-cholesterol en laag HDL-cholesterol. Het LDL vervoert cholesterol door je hele lichaam. Onderweg kan dit cholesterol aan de wanden van je bloedvaten blijven plakken. Hierdoor worden de bloedvaten nauwer. Daarom wordt LDL-cholesterol ook wel "slecht cholesterol" genoemd. HDL haalt het teveel aan cholesterol weer op en transporteert dit naar je lever, zodat het daar kan worden afgebroken. HDL heet daarom ook wel "goed" cholesterol.

Onderzoek
De onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen wilden weten wat voor effect kaas en boter hadden op HDL, LDL en het totale cholesterolgehalte. Hiervoor  volgden ze vijftig mensen die op een advertentie in lokale kranten hadden gereageerd. Gedurende zes weken volgde elke deelnemer een gecontroleerd dieet en at daarbovenop dagelijks een afgemeten hoeveelheid kaas of boter. Beide zuivelproducten waren gemaakt van koeienmelk.

Hierop volgde een 14-daagse “detox-periode” waarin de participant terugkeerde naar zijn of haar gebruikelijke dieet. Daarna switchten ze en aten de voormalige kaaseters boter, en andersom.

Stijging LDL
Ondanks dat de kaaseters meer vet aten dan gebruikelijk, vertoonden ze geen verhoging in hun LDL of totale cholesterolgehalte. Dit terwijl deze zelfde participanten gedurende hun boterperiode een stijging in hun LDL-gehalte vertoonden van gemiddeld zeven procent.

Onbekend
De auteurs zijn er nog niet achter waarom het cholesterol van mensen anders reageert op kaas dan op boter.

Experts die persbureau Reuters naar aanleiding van het onderzoek geïnterviewd hebben, erkennen dat de studie juist is uitgevoerd. Maar benadrukken dat kaas nog altijd in bescheiden hoeveelheden genuttigd moet worden.

Bronnen: Reuters, Informatiefolder hoog cholesterol


Gerelateerde artikelen:


Trefwoorden: Cholesterol - Zuivel - Hart- en vaatziekten - HDL cholesterol - LDL cholesterol


NIEUW!
Deel tips en informatie en discussieer met anderen over gezondheid
Naar het forum >

Reacties

01.

mevrouw

Dat roomboter slecht zou zijn en slechter dan rotzooi als uit beenderen gehaalde margarine (hoezo smakeloos en ongezond?) dat kennelijk niet dierlijk zou zijn, is volstrekte onzin. Ja, als je kilo's gebruikt. Des of misinformatie van artsten die op geen voedingsleer in hun gehele opleiding krijgen. Weten zij iets over de onderlinge verhoudingen tussen vitaminen, mineralen, sporen etc. op elkaar, wat aminozuren, eiwitten, enzymen zijn en wat ze doen ook m.b.t elkaar? Welnee. Vraagt een arts ooit om een voedingspatroon van een patient: nee. Hij zou niet weten wat hij ermee moet. Terwijl dat essentieel is om te weten. Maar: eet margarine en geen roomboter: belachelijke onzin. Sterker: biologisch voedsel is zeker voor zeventiger jaren hippies o.i.d.? Ga toch nadenken.
A. | 27.12.11



02.

Re: Loes

Beste Loes,

In het artikel van Reuters wordt het volgende over de gebruikte soort kaas en boter gezegd: 'Researchers gave each person cheese or butter, both made from cows milk, equal to 13 percent of their daily energy consumption from fat.'

Het gaat dus om kaas en boter die dezelfde bijdrage leveren aan de dagelijkse consumptie van vet.

Hopelijk is hiermee je vraag voldoende beantwoord.

Met vriendelijke groet,

De redactie van Dokterdokter.nl
Redactie Dokterdokter.nl | 17.11.11



03.

Loes

Wat voor boter werd er gebruikt? Roomboter is natuurlijk slechter dan halvarine light of met omega 3. Dat is al veel langer bekend. En wat voor kaas 30/48+?
Loes | 17.11.11