
In een recente studie door de Universiteit van Kentucky hebben onderzoekers aangetoond dat het drinken van watermeloensap, aderverkalking bij dieren doet verminderen. Ook leidde het tot gewichtsafname en een verlaging van het cholesterolgehalte.
Voor de studie werden muizen gebruikt die een door dieet geïnduceerd hoog cholesterol hadden. De experimentele groep muizen kreeg het sap van watermeloen te drinken, terwijl de controlegroep water kreeg.
Daling vetmassa
Na acht weken had de groep watermeloenmuizen een lager lichaamsgewicht dan de watermuizen, als gevolg van een daling in vetmassa. De spiermassa bleef gelijk. Ook bleek het drinken van watermeloensap een gunstige invloed te hebben op het cholesterolgehalte van de muizen.
Aderverkalking
Bij het meten van de mate van aderverkalking bleken de watermeloenmuizen significant minder plaque-afzettingen op de slagaderwanden te hebben dan de watermuizen. Aderverkalking is de benaming van een aantal processen waarbij slagaders als het ware 'dichtslibben', doordat vettig materiaal zich op de binnenlaag van de slagaders afzet. Deze afzettingen, zogeheten atherosclerotische plaques, bedekken niet de hele binnenlaag van de slagaderwand, maar treden plaatselijk op.
Bioactieve stoffen
“Watermeloenen hebben vele voordelen voor de gezondheid,” zegt hoofdonderzoeker Sibu Saha. “Dit vooronderzoek heeft drie interessante uitwerkingen op aderverkalking kunnen aantonen in het muismodel. Ons ultieme doel is die bioactieve stoffen identificeren die ook de menselijke gezondheid bevorderen.”
Bron: Science Daily
Gerelateerde artikelen:
Trefwoorden: Overgewicht - Cholesterol - Cholesterolverlager - Hart- en vaatziekten - Gewichtsverlies - HDL cholesterol - LDL cholesterol - Aderverkalking
NIEUW!
Deel tips en informatie en discussieer met anderen over gezondheid
Naar het forum >