GEZONDHEID - ETEN & DRINKEN

Dagelijks een wijntje vergroot al kans op kanker

Op: 20-04-2011 in eten & drinken | forum
Dagelijks een wijntje vergroot al kans op kanker

Wie dagelijks een paar biertjes of wijntjes drinkt, loopt het risico kanker te ontwikkelen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 363.988 volwassenen in diverse Europese landen.


Één biertje kan toch geen kwaad? Helaas, ook gematigde alcoholconsumptie schaadt de gezondheid. Bijna een op de tien kankergevallen bij mannen en een op de 33 bij vrouwen wordt veroorzaakt door alcoholgebruik. Als ons lichaam alcohol afbreekt, ontstaat er een chemische stof die het DNA kan beschadigen. Deze beschadiging vergroot de kans op het ontwikkelen van kanker.

Kleine hoeveelheden schadelijk
Het onderzoek laat zien dat ook bij kleine hoeveelheden alcohol de kans op kanker al toeneemt. Mannen die meer dan twee glazen per dag drinken hebben al een aanzienlijk grotere kans op alcoholgerelateerde kankers. Voor vrouwen ligt de grens bij een glas. Hoe meer mensen drinken, des te groter het risico op kanker. Voor een aantal kankers is het verband met alcohol wetenschappelijk aangetoond, namelijk voor slokdarmkanker aan de leverkanker, borstkanker, maagkanker en kanker aan de dikke darm.

Helemaal stoppen
Hoofdonderzoeker Madlen Schutze van het Duitse instituut voor voeding (DIFE) geeft aan dat veel kankers voorkomen zouden kunnen worden als de alcoholconsumptie zou worden verminderd. "Helemaal stoppen met drinken heeft een nog positiever effect".
Hoe meer mensen drinken, des te groter het risico. Daarbij komt dat grote hoeveelheden alcohol een nog destructiever effect hebben.

Europees onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door het European Prospective Investigation into Cancer (EPIC), een project van de Wereldgezondheidsorganisatie. Het vond plaats in onder andere Frankrijk, Italië, Spanje, Groot Brittannië, Duitsland en Nederland.

 

Gerelateerde informatie over kanker

 

Bron: BBC, Zorgkrant
Bewerking: Dokterdokter.nl


Gerelateerde artikelen:


Trefwoorden: Alcohol - Alcoholverslaving - Kanker - Borstkanker - Darmkanker - Leverkanker - Maagkanker - Slokdarmkanker - Alcoholgebruik


NIEUW!
Deel tips en informatie en discussieer met anderen over gezondheid
Naar het forum >

Reacties

01.

onzin

En weer zo'n gebakken lucht artikel als daarnet over dat vlees artikel.

Wat een paniekzaaiend bangmakerij onzin verhaal zeg! Niemand kan zomaar kanker krijgen door vlees te eten e.a. zaken. Kanker krijgen is genetisch aangelegd, en heeft niets met het consumeren van bepaald voedsel/drank van doen.
Ik ben zelf kankerpatiënt met een zeldzame kankersoort die zogenaamd alleen 60 plussers en zware kettingrokers/alcoholisten behoord te treffen. Ik ben geen van allen, kerngezond en topsporter, toch kanker. Het is genetisch aangelegd je krijgt het of je krijgt het niet ook leef je zo ongezond mogelijk! Ik ben en erg boos over dit artikel wat helemaal maar dan ook helemaal NIETS zegt over het ontstaan van kanker door voedsel! Dit is gewoon ordinaire bangmakerij en poging tot schaden van de economie! Nogmaals kanker krijg je door genetische aanleg, niet door ongezond leven/eten drinken van bep. voedsel/drank!

Gebakken lucht artikel!!
Marit | 09.06.11



02.

gezond verstand

dit soort berichten werken alleen maar verwarrend, de ene keer dit en de andere keer dat. Feit blijft; ieder mensenlichaam is uniek, heeft zijn eigen biochemische huishouding en wat goed is voor de ene, is weer minder goed voor de ander. Er geldt maar één regel, luister naar je lichaam (je beste raadgever) en gebruik gewoon je gezonde verstand!
nonick | 26.05.11



03.

Je gaat toch ergens aan door!

De ene keer is het zelfs goed een wijntje te drinken en dan vooral rode wijn en dan dit. Inderdaad dit soort onzin nooit meer lezen. Gewoon gezellig leven dan weet je zeker dat je dat gehad hebt!
pinkeltje | 29.04.11



04.

dhr

lastig. twee glazen per dag bleek wel weer heel goed te zijn tegen hart- en vaatziekten.
volgens mij is het voor de gezondheid het beste om dit soort berichten helemaal niet te lezen...
duko | 28.04.11