Is suiker slecht bij diabetes type 2?

Eten & drinken 10 februari 2016 4 Reacties
Is suiker slecht bij diabetes type 2?

Teveel suiker is hoe dan ook slecht, of je nou wel of geen diabetes hebt. De extra suikers die je binnenkrijgt slaat je lichaam namelijk op als vet. Het gevolg: overgewicht. Mensen zonder diabetes wordt aangeraden suiker met mate te eten. Geldt dit ook voor mensen met diabetes type 2? En heb je door veel suikerinname een groter risico op diabetes?

Krijg ik diabetes van veel suiker?

Van veel suikers eten krijg je niet meteen diabetes, maar volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) verkleint minder suiker eten wel het risico op diabetes type 2. Veel suiker verhoogt ook het risico op overgewicht en dit is één van de grootste oorzaken van diabetes type 2. Nu hoef je niet gelijk alle suikers te schrappen; van een beetje suiker word je niet gelijk dik.

Diabetes en suiker: wat is geoorloofd?

Is suiker slecht voor mensen met diabetes type 2? Veel suikerinname is zeker slecht, want hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel vaak erg snel. Je hoeft suikers echter niet helemaal te vermijden. Eigenlijk geldt voor diabetespatiënten bijna hetzelfde als voor mensen zonder diabetes: eet suiker met mate, maar het liefst zo min mogelijk.

Helaas zit suiker in veel voedingsmiddelen. Daarom zijn suikers nauwelijks te vermijden. Je kunt wel beter op je voeding letten: het blijkt bijvoorbeeld dat suikerrijke dranken (frisdranken, vruchtensappen) het risico op diabetes met 20% vergroot. Zo kun je deze dranken beter niet meer drinken. Maar je hoeft zeker niet alle voedingsmiddelen met suiker te schrappen. Probeer vooral langzame koolhydraten te eten, ook wel goede koolhydraten genoemd. Koolhydraten zijn suikers en zetmeel. Voorbeelden van langzame koolhydraten zijn:

  • Volkoren brood
  • Volkoren pasta
  • Zilvervliesrijst
  • Groenten
  • Magere yoghurt
  • Magere melk
  • Peulvruchten, zoals erwten, bonen en linzen
  • Appels
  • Sinaasappels

Het voordeel van deze koolhydraten is dat ze bloedsuikerpieken verminderen. Ook geven ze snel en lang een verzadigd gevoel, waardoor je minder zult snacken. Probeer snelle koolhydraten (slechte koolhydraten) te vermijden. Dit zijn onder andere snoep, gebakken aardappelen, honing, vruchtensap, wit meel, witte rijst en witte pasta.

Tips bij diabetes en voeding

  • Bekijk goed de etiketten op voedingsmiddelen. Tegenwoordig zit bijna overal suiker in, waardoor je mogelijk ongewild veel suikers binnenkrijgt.
  • Je kunt de glykemische index (GI) van voeding bijhouden. Dit geeft aan hoe snel je bloedsuiker stijgt van bepaalde voeding. Bij een lage GI stijgt en daalt je bloedsuiker langzaam (wat dus goed is), bij een hoge GI stijgt en daalt je bloedsuiker snel (dit wil je juist voorkomen). Meer weten over koolhydraten en de glykemische index? Lees meer op de website van het Diabetes Fonds.
  • Blijf op gezond gewicht. Suikers en (verzadigd) vet zijn dikmakers en juist diabetici moeten op gezond gewicht blijven. Overgewicht versterkt de gezondheidsnadelen van diabetes nog eens, zoals een grotere kans op hart- en vaatziekten. Op de website van het Diabetes Fonds kun je inspiratie opdoen voor goede maaltijden als je diabetes hebt.
  • De WHO raadt aan om niet meer dan 10% van je energie uit suiker te halen. Dit is gelijk aan vijftig tot zestig gram suiker.

Auteur: Jacqueline van Kuler
Bronnen: Diabetes Fonds, Gezondheidsplein.nl, Wereldgezondheidsorganisatie en Voedingscentrum

4 Reacties

  • gil zegt:

    heb het artikel gelzen en wat je schrijft over dat diabetes gebak mogen eten met gewone suikers kan tot veel misverstanden leiden
    daar de dokters en proffers het af raden, daar het een gewoonte kan worden.
    En ik door ondervinding wel zekker weet dat het de glysemie en de HBA1c
    sterk beinvloed.
    En het is wel zo dat een HBA1c over een lange tijd zo laag mogelijk moet gehouden worden.
    Voor geen problemrn te krijgen op ouder leefdtijd.
    Dat is uit ondervindin ben al 43 jaar diabetes.
    groeten
    gil

  • missy zegt:

    Met vorige schrijfster eens, het valt me dikwijls op dat degene die maar slecht maat kunnen houden het eerste roepen: men zegt dat je beter een gewoon gebakje kan eten dan suikervrij”
    en snoepen er vervolgens lustig op los al kan ik me bij de echte beperkers wel voorstellen dat af en toe een gewoon gebakje eten beter uit zou kunnen pakken dan een suikervrije alternatief.

  • Daniel Dresden - basisarts zegt:

    @ Missy en Gil
    Dit artikel gaat voornamelijk over type 2 diabetes mellitus (vroeger ‘ouderdomssuikerziekte’ genoemd). De meest voorkomende oorzaak hiervan is overgewicht. In de NHG-standaard (richtlijn voor huisartsen) staat hierover als advies de bekende leefregels, waaronder meer bewegen en minder/gezonder eten. Uit onderzoek blijkt dat deze groep diabetespatiënten door een caloriearm dieet deels van hun medicijnen af kan komen. Voor veel van deze patiënten is het mogen stoppen met de medicijnen een belangrijke beloning.

  • Gezond verstand zegt:

    De toon van het artikel is eet maar gewoon een gebakje want het kan geen kwaad, maar dat kan het wel als je diabetes hebt.
    Dan worden er nog light dranken aangeraden?! Nadat ik de diagnose T1 had flink aan de lightdranken gegaan en binnen een jaar doodziek. Teveel aspartaam. Drink nu niets van die rommel meer en de hele reeks vage klachten is weg. Dit mag je niet onderschatten.
    Laat dit ook voor jullie medediabeten een waarschuwing zijn
    Let op je suikerinname en gi en blijf weg bij E nummers. Maak alles zelf.

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht