Hoe gezond zijn courgettes?

Eten & drinken 9 februari 2011 6 Reacties
courgette

De courgette is licht verteerbaar, zit boordevol vezels en mineralen en is makkelijk te verwerken in vele gerechten. Bovendien bevat de groente weinig calorieën. Deze afstammeling van de komkommerachtigen is dus een echte aanrader.

De courgette komt oorspronkelijk uit het zuiden van de Verenigde Staten en uit Mexico. In de 16e eeuw maakte Europa kennis met deze groene rakkers. Vooral Zuid-Europa smulde ervan en pas vrij recent zijn courgettes ook in de noordelijke streken bekend. Courgettes worden ook wel eens aangeduid als zomerpompoenen omdat ze jong en onrijp geoogst worden. Als je courgettes laat groeien, worden ze net zo groot als pompoenen. Augurken, meloenen en komkommers zijn allemaal familie van de courgette.

Licht
Een portie van 150 gram courgette levert slechts 50 calorieën, terwijl het toch een grote hoeveelheid vezels bevat. Een courgette heeft oplosbare en onoplosbare vezels, die goed door de darmen worden verdragen. Als de groente nog jong is, zijn de vezels zachter en zitten er binnenin nog geen of heel weinig zaadjes. Een aanrader dus als je een gevoelig spijsverteringsstelsel hebt.

Mineralen
Courgettes zijn als verse groente bijna onverslaanbaar als het aankomt op het hoge gehalte aan mineralen. Ze zijn rijk aan kalium en arm aan natrium. Ook bevatten ze veel magnesium, vitamine B1 en, met name veel vitamine B9. Hierdoor hebben ze een bloeddrukverlagend effect en helpen ze bij de preventie of bij de behandeling van hart- en vaatziekten. Onderzoek toont aan dat vitamine B9, ook wel foliumzuur genoemd, vrouwen beschermt tegen darmkanker. Ook verkleint het slikken van extra foliumzuur de kans op een aantal ernstige aandoeningen bij de baby. Daarom is de courgette een ideale groente voor vrouwen die aan kinderen denken of die net zwanger zijn geworden.

Bakken of stomen?
Met een courgette kun je de voedingswaarde van een gerecht dus flink opkrikken, zonder de calorieteller te laten stijgen. Om zoveel mogelijk vitaminen en mineralen te behouden, kun je de groente het beste stomen of stoven. Bak ze liever niet in te veel olie. Een courgette werkt – net als een aubergine – als een soort vetspons. Wees dus zuinig met olie, dan verteert de groente ook beter.

Koel
Het courgetteseizoen loopt van juli tot september, maar de groente is tegenwoordig het hele jaar door verkrijgbaar in de supermarkt. Let erop dat de courgette een groene egale kleur heeft, en dat het vrij is van beschadigingen. De schil moet gaaf zijn en stevig aanvoelen. Bewaar de groente op een koele plaats, maar niet in de koelkast.

TIP – Probeer eens Courgette en tomaat met geitenkaas

Door de redactie van Leontien.nl

6 Reacties

  • Nick zegt:

    Er bestaan ook knalgele courgettes hoor :-) En met een kleine beschadiging smaken ze nog steeds prima!

  • Marjolein zegt:

    Ik doe ze vaak rauw gesneden door een salade.
    Is dat eigenlijk wel goed voor de vertering en worden de vitaminen en mineralen dan goed opgenomen?

  • ikkeweer zegt:

    Ben toch ook wel benieuwd naar een antwoord op de vraag van Marjolein.

  • Elsje zegt:

    @Marjolein en @????????
    Ik dacht dat door groente lang te koken, veel vitamines verloren gaan. Dus: hoe rauwer, hoe beter, lijkt mij :) En courgette is van zichzelf al zo zacht dat mijn buik er nooit last van heeft gehad. Ook niet als ik ‘m maar heel even verwarmd had.

  • sonjalouise zegt:

    ook in de soep is het lekker !

  • Lekker zegt:

    Er bestaat een zgn courgette snijder een app. Waar lange slierten courgette uitkomen , die net als pasta gebruikt kunnen worden en snel klaar een paar minuten in koknd water en met b.v tomatensaus

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht


4 × = achtentwintig