Fruit van de week: de mandarijn

Eten & drinken 3 november 2011 4 Reacties
mandarijn

Hoe gezond zijn mandarijnen en zijn ze gezonder dan een sinaasappel. Hoeveel moet je van ze eten om genoeg vitamine C binnen te krijgen? En waarom zou je van mandarijnen goed kunnen slapen? Alles wat je over mandarijnen wilt weten.

Mandarijnen zijn onlosmakelijk verbonden met Sinterklaas, want net als de goedheiligman komen deze kleine oranje vruchten uit Spanje. Maar oorspronkelijk komt de mandarijn uit China. Mandarijnen waren in China vroeger de hoogste staatsambtenaren. Ze zeggen dat de naamgeving van de mandarijn hier vandaan komt, omdat de mandarijn de vrucht van de rijken was.

Mandarijnen ogen zomers, maar je kunt ze in Nederland vooral in de herfst en winter verkrijgen. Dat komt omdat ze enkel verkleuren door de invloed van erg koude temperaturen. Wanneer ze geplukt worden zijn ze nog groen. Van oktober tot februari worden ze ingevoerd van Spanje en Marokko. En dat is te merken, want in elke supermarkt liggen momenteel de netjes mandarijnen voor lage prijzen naar je te lonken.

Kalmerend

Mandarijnen hebben op psychisch én lichamelijk vlak een rustgevende werking. Hier is de schil verantwoordelijk voor, waarin zich essentiële olie bevindt die voor die typische mandarijnengeur zorgt. Deze olie bevat moleculen genaamd esters die zowel een kalmerende als krampstillende werking hebben. Mandarijnolie remt de activiteit van je centrale zenuwstelsel, kalmeert je autonome zenuwstelsel en stimuleert je spijsvertering en je weerstand. Tegen spijsverteringsproblemen kun je capsules mandarijnolie innemen.

Beter slapen

Omdat de olie krampstillend werkt, vergemakkelijkt het de ademhaling. Bij slapeloosheid – ontstaan door spanningen – geeft mandarijnolie rust. Het stopt malende gedachten, reguleert het dag-en nachtritme en zorgt voor een diepere slaap. Je kunt de mandarijnolie verdampen door wat olie op een aromasteentje te druppelen en naast je nachtkastje te leggen.

Vitamine C
Ook het vruchtvlees van de mandarijn heeft goede eigenschappen. Het bevat ongeveer 55 milligram vitamine C per 100 gram vruchtvlees. Bij een sinaasappel is dit respectievelijk 50 milligram per 100 gram vruchtvlees. Als je twee mandarijnen per dag eet,  zit je al ruim aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C.  Bovendien bevatten de oranje vruchten nauwelijks vet en geen cholesterol, maar wel weer vezels, die belangrijk zijn voor de stoelgang. In een mandarijn zit tevens calcium, die je lichaam beter opneemt dan de calcium in melk

Aderverkalking
Mandarijnen zijn ook een bron van carotenoïden, die in ons lichaam worden omgezet in vitamine A. Deze vitamine zorgt voor de oranje kleur van de vrucht. Uit enkele studies blijkt dat het eten van mandarijnen de kans verkleint op ziektes als diabetes, leverkanker, aderverkalking en beroertes. Hier is vitamine A grotendeels verantwoordelijk voor. Ook beschermen carotenoïden je ogen.

Mooie huid
Mandarijnen beschermen je huid tegen de schadelijke werking van UV-stralen. Ook zou deze vrolijke vrucht rimpels tegengaan. De hoge hoeveelheid vitamine C in mandarijnen houdt namelijk het collageen in de huid op peil. Collageen zorgt voor de stevigheid van de huid. Als je ouder wordt, vermindert de hoeveelheid collageen in je huid, maar dit kun je dus deels tegengaan door voldoende citrusvruchten te eten. Sinaasappels, citroenen en grapefruits hebben namelijk dezelfde werking.

TIP
- Mandarijnen zijn lekker als tussendoortje, maar je kunt ze ook verwerken in gerechten, zoals een mandarijndressing.

Door de redactie van Leontien.nl

4 Reacties

Reageer

Gebruik onderstaand formulier om te reageren op dit artikel of andere reactie. Velden met een zijn verplicht


acht − = 5