Wat is een tennisarm?

Een tennisarm is een aandoening van de aanhechting van de strekspieren van de onderarm aan de elleboog. De aanhechting bevindt zich aan de de buiten-bovenkant van de elleboog. Meestal is er spake van overbelasting. In een klein percentage van de gevallen zit de overbelasting aan de binnen-onderzijde van de elleboog. Dit heet een golferselleboog. De meeste mensen met deze klachten spelen overigens nooit tennis of golf.

Symptomen tennisarm

U voelt een pijnlijke plek aan de buitenzijde van de elleboog op en rond het bot aan de buitenzijde. Deze pijn kan doorstralen in de onderarmspieren. De pijn neemt toe bij tillen, kracht leveren met de hand en bij strekken van de pols terwijl de elleboog recht is. Vaak is het strekken van de elleboog in de ochtend stijf en gevoelig.

Bij een golferselleboog voelt u pijn op het bot aan de binnenzijde van de elleboog, aan de onderkant. De pijn treedt dan op bij buigen

Hoe ontstaat een tennisarm?

De belangrijkste oorzaken zijn:

  • langdurige overbelasting van de onderarmspieren die de hand strekken (tenniselleboog) of de hand buigen (golferselleboog). De klachten ontstaan dan geleidelijk.
  • een kortdurende sterke overbelasting van de onderarmspieren; in dat geval worden de klachten vrijwel direct gevoeld.

Is het ernstig en wat kunt u verwachten?

De pijnklachten zijn erg vervelend, maar op de lange termijn niet schadelijk. De meeste tennisellebogen genezen op natuurlijke wijze. Het duurt gemiddeld ¾ jaar voordat de pijnklachten voorbij zijn. Behalve het verminderen van de overbelasting is er van geen enkele behandelmethode gebleken dat deze het herstel kan versnellen.

Wanneer naar de huisarts?

Wanneer de pijn te erg wordt, kunt u uw huisarts raadplegen. De huisarts kan u adviseren met betrekking tot pijnstillers die u kunt gebruiken. Bij hoge uitzondering kan de huisarts een injectie geven met een ontstekingsremmend middel.

Wanneer u de arm minder bent gaan gebruiken kan soms verwijzing naar een fysiottherapeut zinvol zijn.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Het meest effectief is tijdelijk de belasting op de onderarm en hand te verminderen. Probeer het tillen van zware voorwerpen, veel draaien van de onderarm en krachtig knijpen te vermijden.

Ontstaan de klachten door sporten dan is het raadzaam hiervan tijdelijk rust te nemen. Wanneer u weer begint met sporten is het verstandig erop te letten dat u de juiste technieken gebruikt wanneer u uw arm belast. U kunt dit aan uw trainer vragen.

De arm helemaal stil houden of dragen in een mitella is niet nodig en belemmert zelfs het herstel. Voor een goede doorbloeding van de pees van de onderarmspieren is het belangrijk dat de arm licht belast in beweging blijft. Pijn tijdens het bewegen belemmert het herstel niet en is dus niet iets om u zorgen over te maken. U kunt zelf het beste voelen waar de grens ligt

Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

Niet altijd is er een duidelijk verband tussen het ontstaan van de klachten en een bepaalde mate van overbelasting. In dat geval zijn er weinig maatregelen te nemen die de kans op een herhaling kleiner maken. Behalve dat het natuurlijk in het algemeen aan te raden is om een goede lichamelijke conditie te hebben door voldoende lichaamsbeweging.

In een aantal gevallen is er wel sprake van overbelasting. Vaak heeft dit met sporten te maken.
Een verkeerde techniek, onvoldoende warming-up en stretchen en een niet passend trainingsschema kunnen hierbij mee spelen. Als uw klachten te maken hebben met sporten is het belangrijk om uit te zoeken wat precies de reden is waarom de klachten juist nu ontstaan.

U kunt zich hierbij laten adviseren door een fysiotherapeut en door uw trainer. Als uw klachten eenmaal onder controle zijn, is het belangrijk om in de toekomst voorzorgsmaatregelen in acht te nemen om herhaling te voorkomen.

In samenwerking met

M. Steringa (auteur)
Drs. W. van Donselaar (consulent)
R. Burger (psycholoog)

Wetenschappelijke verantwoording

  • NHG Standaard Epicondylitis