Schouderklachten

Wat zijn schouderklachten?

Overbelastingsklachten van de schouder kunnen ontstaan na lange en/of te zware belasting. Meestal gaat het om pijn in en rond het schoudergewricht. De bewegingsmogelijkheden van de schouder kunnen dan beperkt zijn.



Symptomen schouderklachten

U heeft pijnklachten in of rond de schouder. De pijn kan zowel voorkomen bij stilhouden van de arm als bij bewegen. Bij bewegen is vooral het opzij optillen van de arm (zoals bij haren kammen, aan en uitkleden) pijnlijk en beperkt.

Liggen op de schouder kan ’s nachts ook pijnlijk zijn en is soms helemaal niet mogelijk. De klachten kunnen uitstralen naar de schouderbladen, de nek, de arm en de hand. De klachten van de schouder staan echter wel duidelijk op de voorgrond.



Hoe ontstaan schouderklachten?

De klachten ontstaan door overbelasting van de schouder. Deze overbelasting kan acuut gebeuren bij sporten of bijvoorbeeld te zwaar tillen op het werk. De de klachten kunnen echter ook geleidelijk ontstaan. Dat gebeurt vooral door herhaalde bewegingen met de schouders en armen.


De overbelasting van de spieren en pezen rond het schoudergewricht geeft een ontstekingsreactie. De zwelling die hierbij ontstaat veroorzaakt de pijn.



Is het ernstig en wat kunt u verwachten?

De meeste schouderklachten verdwijnen vanzelf na 2 tot 6 weken. Bij hardnekkige schouderklachten kan het herstel langer duren.


Het herstel is meestal snel als de schouderklachten zijn ontstaan na ongebruikelijke werkzaamheden thuis of op het werk of het gevolg zijn van een lichte blessure.



Wanneer naar de huisarts?

Bij ernstige pijn aan uw schouder is het altijd raadzaam om naar de huisarts te gaan. Ook als de schouderklachten door een sterke blessure of een ongeval zijn ontstaan is het verstandig om de huisarts te bezoeken. Ook als na 2 weken of langer de pijn aan de schouder niet afneemt, is het raadzaam om contact op te nemen.



Wat kunt u er zelf aan doen?

Wanneer u last krijgt van schouderklachten is het belangrijk om de arm in beweging houden, ook al heeft u enige pijn. De arm helemaal stilhouden zorgt ervoor dat uw schouder stijf wordt en op langere termijn helemaal niet meer wil bewegen.

Probeer uw dagelijkse werkzaamheden waar mogelijk gewoon uit te blijven voeren. Wel is het raadzaam enige tijd zware belasting van de schouders en armen die de pijn duidelijk verergert, te vermijden. Probeert u overdag uw arm regelmatig in verschillende richtingen te bewegen om de schouder beweeglijk te houden.

Ook dagelijks een half uur wandelen, fietsen of andere lichte beweging zorgt in het algemeen voor afname van de klachten.Om de pijn te verlichten kunt u pijnstillers gebruiken, bij voorkeur paracetamol of anders ibuprofen.


Pas na zo'n 6 weken is het zinvol om naar de fysiotherapeut of oefentherapeut Cesar/Mensendieck te gaan voor gerichte oefeningen. In de periode daarvoor versnelt dit het herstel niet.



Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

Om overbelastingsklachten van de schouder te voorkomen, is het raadzaam om te zorgen dat de kracht en conditie van de spieren van de schouders, de armen en nek voldoende zijn voor uw dagelijkse activiteiten en werkzaamheden.

Een goede algemene conditie helpt om de kans op klachten te verminderen.
Acute blessures door sporten zijn helaas nooit helemaal te voorkomen, maar door het toepassen van de juiste techniek kunt u veel letsels vermijden.


Ook een goede warming-up van de schouder en arm zorgen voor het voorkomen van klachten. Spieren en pezen die goed opgewarmd zijn, zijn beter doorbloed en kunnen meer opvangen.



In samenwerking met

M. Steringa (auteur)
Drs. W. van Donselaar (consulent)
R. Burger (psycholoog)



Wetenschappelijke verantwoording

  • VVOCM richtlijn aspecifieke nek-schouderklachten
  • H.E. Henkus: subacromiaal impingement syndroom
  • NHG standaard schouderklachten
  • CCO/MWR richtlijn schouderluxatie