Rugblessure

Wat is een rugblessure?

De lage rug is een kwetsbaar deel van het menselijk lichaam. Vooral de tussenwervelschijven in de onderrug en de gewrichtjes aan weerszijden van de wervels worden bij veel sporten flink belast, en niet altijd op de juiste manier. Ook kunnen er blessures optreden aan spieren en pezen in de rug. Spit is bijvoorbeeld een blessure aan de rugspieren die erg pijnlijk kan zijn.

Er bestaan diverse oorzaken voor het ontstaan van rugklachten. Deze informatiefolder richt zich op rugklachten als gevolg van een (sport)blessure. U leest hier onder andere hoe u rugblessures kunt voorkomen.



Symptomen rugblessure

Een rugblessure kunt u herkennen aan:

  • pijn in de rug tijdens het buigen en strekken van de rug
  • pijn in de rug in rust
  • pijn in één of beide benen



Wat kunt u er zelf aan doen?

Het is belangrijk om eerst vast te stellen welk soort blessure u precies heeft opgelopen. Hiervoor kunt u terecht bij uw huisarts. Tot die tijd kunt u activiteiten waarbij u pijn voelt in uw rug beter vermijden. Het is overigens niet zo dat hevige pijn altijd op een ernstige blessure wijst.



Hoe kunt u een rugblessure voorkomen?

U kunt een aantal maatregelen nemen om de kans op een rugblessure te verkleinen:

  • voer een rustig opgebouwd trainingsprogramma uit, doe niet te snel te veel
  • zorg voor een goede conditie, dit verkleint de kans op blessures
  • voer een goede warming-up uit voordat u met uw training begint en een goede cooling-down na afloop van uw training
  • voer oefeningen uit om buik- en rugspieren te versterken. U krijgt daardoor een sterk spierkorset waarmee u de kans op blessures verkleint
  • til geen gewichten in een voorovergebogen houding van de grond
  • bij tillen: fixeer de rug door het aanspannen van uw buikspieren, zak door de benen en til het gewicht vanuit uw bovenbenen omhoog. Houd uw rug recht en niet gebogen. Bij een ronde rug worden de tussenwervelschijven aan één kant samengedrukt
  • voorkom koude op de rug door het dragen van kleding die de rug goed bedekt



In samenwerking met

Drs. R. Louman (auteur)
Drs. W. van Donselaar (consulent)
Drs. E.R.H.A. Hendriks (consulent)
Dr. G.H.R. Albers (consulent)



Wetenschappelijke verantwoording


  • Hendriks ERHA, Backx FJG, Mosterd WL (red). Leerboek Sportgeneeskunde. Houten/Zaventem: Bohn Stafleu Van Loghum, 1992.


  • Gerelateerde informatie


    Gerelateerde video
    Video over rugklachten