Achillespeesblessure

Wat is een achillespeesblessure?

Een achillespeesblessure is een letsel van de pees die van de kuitspier naar de hiel loopt. De oorzaak is meestal langdurige overbelasting, waardoor een ontstekingsreactie in of rond de pees ontstaat. Ook kan de achillespees beschadigen. Overbelasting komt vooral door activiteiten als hardlopen en springen.



Symptomen achillespeesblessure

Wanneer u een achillespeesblessure heeft, kunt u dat aan de volgende verschijnselen herkennen:

  • pijn in de pees tijdens of na inspanning
  • stijfheid van de pees, vooral aan het begin van de inspanning
  • rode kleur van de huid over de pees
  • knisperend geluid bij aanraking van de pees
  • scheur in de pees, er is meestal een deuk voelbaar. U kunt zeer moeilijk of zelfs onmogelijk op uw tenen staan
  • zwelling van de pees Bij een plotselinge scheur van de achillespees, kunnen de klachten lijken op die bij een zweepslag. De beschadiging zit bij een achillespeesblessure echter in de pees en niet in de spier.



Hoe ontstaat een achillespeesblessure?

De achillespeesblessure is een overbelastingsblessure en ontstaat door het voortdurend herhalen van een bepaalde beweging. Soms ontstaat de blessure door een combinatie van overbelasting en (vroege) veroudering van de pees. Een achillespeesblessure komt vooral bij hardlopers en springers voor. Omstandigheden die ook een rol kunnen spelen bij het onstaan van klachten:

  • slechte warming-up
  • verkeerde schoenen
  • verkeerde lichaamshouding
  • verkeerde uitvoering van de oefening
  • leeftijd
  • conditie



Is het ernstig en wat kunt u verwachten?

De ernst van uw blessure wordt bepaald aan de hand van hoe vaak, hoe lang en wanneer de pijn aanwezig is. Bij pijn die alleen optreedt na langdurige inspanning en vanzelf weer verdwijnt, is de blessure nog in het beginstadium.

Als de pijn ook aan het begin en/of tijdens de inspanning optreedt, is het al wat erger. Heeft u aanhoudende pijn, ook in rust, dan is de blessure ernstig.

Als u acute pijn heeft en het onmogelijk is om uw voet naar beneden te bewegen, bestaat de kans dat u een gescheurde achillespees heeft. Soms is er bij het scheuren een knappend geluid te horen.



Wanneer naar de huisarts?

Als de pijn acuut is ontstaan en u uw voet niet meer naar beneden kunt bewegen, kan het zijn dat de achillespees is gescheurd. Een achillespeesscheur moet snel en meestal operatief behandeld worden, u kunt dan ook het beste direct contact opnemen met uw huisarts.



Wat kunt u er zelf aan doen?

Bij beginnende klachten is het verstandig om tijdelijk te stoppen met sporten. Een achillespeesblessure is meestal het gevolg van langdurige (over)belasting, en doortrainen kan de blessure verergeren.

Bij klachten die wijzen op een achillespeesblessure kunt u de pees het beste gedurende vijftien tot twintig minuten koelen met ijs of een cold-pack. Leg er een doek tussen om bevriezing van de huid te voorkomen. De eerste twee dagen kunt u het koelen het beste enkele keren per dag herhalen.

Ga voor uzelf na of u kunt verklaren waardoor de klachten nu ontstaan (nieuwe schoenen, uitbreiding trainingsschema) en probeer mogelijke oorzaken weg te nemen. Het is verstandig om pas weer met sporten te beginnen als de klachten geheel zijn verdwenen, maar doe dat vooral heel rustig. Snel weer het oude trainingsschema hanteren is niet verstandig, de kans is dan groot dat de blessure weer terugkeert. Neem ook voldoende rust tussen de trainingen door, in het begin betekent dat doorgaans minimaal twee rustdagen tussen de trainingen.



Algemene adviezen en voorzorgsmaatregelen

Hier volgt een aantal adviezen die u kunnen helpen een achillespeesblessure te voorkomen:

  • voer een rustig opgebouwd trainingsprogramma uit, doe niet te snel te veel
  • een goede conditie zorgt voor een verkleinde kans op blessures
  • goed schoeisel, een goede demping in de hak is erg belangrijk. Een hielverhoging in de schoen kan de belasting op de achillespees wat verminderen
  • voorkom lopen op een harde ondergrond. Kies liever voor zachte bospaden of gras
  • doe oefeningen die de spieren en pezen in voet, onderbeen en enkel versterken
  • voer een goede warming-up uit voordat u met uw training begint, en een goede cooling-down na afloop van uw training
  • masseer de achillespees en kuitspieren na afloop van de training
  • voorkom kou op de pees door het dragen van voldoende lange sokken



In samenwerking met

Drs. R. Louman (auteur)
Drs. W. van Donselaar (consulent)
Dr. G.H.R. Albers (consulent)



Wetenschappelijke verantwoording

Hendriks ERHA, Backx FJG, Mosterd WL (red). Leerboek Sportgeneeskunde. Houten/Zaventem: Bohn Stafleu Van Loghum, 1992.